10-5 שניות. זה משך הזמן שלוקח למרבית האנשים שקוראים כותרת להחליט אם לקרוא גם את המשך הטקסט. בשביל להטות את ההחלטה של הקוראים שלכם לצד החיובי, חשוב שתיתנו לכותרת את היחס שמגיע לה

 לנסח כותרת זה קל, אבל לנסח כותרת שמעודדת את הקוראים להמשיך לקרוא – זה כבר סיפור אחר. כותרת טובה צריכה להתאים לטקסט שעבורו היא נכתבת, להיות באורך הנכון, ולאזן בין בהירות למסתורין. נשמע מאתגר? העקרונות הבאים יעשו לכם סדר:   

1. התאמה בין הכותרת לטקסט

כותרת טובה חייבת להתאים לסוג הטקסט שאותו היא פותחת, וגם לשקף את הסגנון והשפה שלו. בכתבה חדשותית או במאמר אקדמי, נהוג לשלב כותרת עניינית שמציגה את הנקודות המרכזיות שבהן הטקסט עוסק. בטקסטים קצרים כמו ניוזלטרים ופוסטים, לעומת זאת, יתאימו כותרת יותר משחקיות ומסתוריות.

באופן דומה, חשוב לשים לב לאופן שבו הכותרת מנוסחת. כותרת עם משחק מילים או סלנג יכולה לעבוד מצוין עם טקסטים קלילים או כתבות צבעוניות, אבל אם נשלב כותרת כזאת בטקסט רציני או במסמך רשמי, החיבור ייראה צורם ביותר. 

2. איזון בין הגלוי לנסתר

אתם רוצים שהכותרת שלכם תבהיר לקורא באיזה נושא הטקסט עוסק, אבל בתוך כך גם תותיר אותו עם סימני שאלה והבטחה למצוא תשובות בטקסט. כותרת עמומה מדי וכותרת ברורה מדי הן גרועות באותה המידה, כי שתיהן לא נותנות לקרוא טעם להמשיך לקרוא.

נכון, מדובר באיזון דק מאד, אבל שמירה עליו היא קריטית כדי להשיג כותרת טובה. אם אתם לא בטוחים בכותרת שלכם, כדאי לתת לאדם חיצוני לקרוא אותה ולשאול אותו במה הטקסט עוסק לדעתו, ומה עוד הוא היה רוצה לדעת על הנושא.

 

3. דיוק אורך הכותרת

כותרת טובה נמדדת גם באורך שלה. האורך המומלץ לכותרת אמנם משתנה מפורמט לפורמט, אבל השאיפה היא לנסח את הכותרת הקצרה ביותר שתשרת את המסר. בכתבות ומאמרים, מומלץ לכתוב כותרת של 6-3 מילים. באימיילים וניוזלטרים, רצוי לשלב כותרת באורך של כ-35 תווים. בפוסטים וקמפיינים בפייבסוק, הכותרות היעילות ביותר הן באורך של כ-90 תווים.


כולם יודעים שהכותרת חשובה, אבל לא כולם יודעים עד כמה. בפועל, כותרת חלשה יכולה להפיל טקסט נהדר – ומנגד, כותרת טובה יכולה להרים טקסט בינוני. אם תכתבו את הכותרת הראשונה שעולה לכם לראש ותעברו לדבר הבא, סביר להניח שזה בדיוק מה שהקוראים שלכם יעשו. אז גם אם הכותרת שלכם כוללת רק ארבע מילים, וודאו שאלה ארבע המילים המדויקות ביותר שיכולתם לכתוב.  



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.